آموزش سازدهنی

تبلیغ رسانه / / / آموزش سازدهنی

آموزش سازدهنی

اختراع سازدهنی در سال 1824 به نام بوشمان 19 ساله در آلمان به ثبت رسیده است. و با سرعت به سراسر دنیا راه یافت.و در هرسرزمینی به زیبایی لهجه مردمان آن سرزمین راپیدا كرد.
در زندگی ماشینی امروز كه انسان را هر روز از زیبایی ها و لطافت های طبیعت دور تر و دور تر می كند به طور حتم موسیقی می تواند جایگزین بسیاری از افسردگی ها باشد كه به دلیل اینكه نواختن سازها زمان و تمرین زیاد می خواهد مردم زمانی برای آن ندارد حال انكه با سازدهنی می توان در صورت اموزش صحیح در مدت زمانی كوتاه زیبا ترین اهنگ ها را نواخت.
در ایران اغلب مردم حتی در بین كسانی كه با موسیقی سر و كار دارند، سازدهنی را نه به عنوان ساز كه به عنوان اسباب بازی كه می تواند چند ملودی محدود را اجرا كند می شناسند و حتی برای بیشتر مدرسین نا شناخته می باشد.
اما باید دانست كه سازدهنی یكی از سازهای موسیقی است و اسباب بازی نیست .
چيـن اولين كشوري است كه مي توان آن را مبـدع سازدهني دانست در 3000 سال قبل از ميلاد در چين زمان حكومت امپراطوري نين كاوا سازي با زبانه هاي چوبي وجود داشت كه از نظر ساختمان و نوع صدا دهي بسيارشبيه به سازدهني امروزي بود.
اما ريشـه سازدهـني هاي امروز را بايـد در اروپا و خصوصـأ در آلمان جستجو كرد . در قرن 17 ميـلادي براي كوك كردن صـدا ارگ كليسـا از وسيله اي استـفاده مي شد با تيغه هاي فـلزي كــه با دميدن درسوراخـهاي آن فركانس ثابتي توليد مي شد. اين وسيـله مشـابه دياپازون و بسيار بزرگ تر از سازدهني هاي امروزي بود. در حقيقت پدرآكاردئون ، ملوديكا و سازدهني محسوب مي شود .
هارمونيكا( سازدهني)در سال 1818 توسط كريستين فردريك بوشمان 16 ساله اختراع و درسال1821 به عنوان سازدر برلين به ثبت رسيد.
ساز اختراعي بوشمان بوسيله دميـدن در تيغـه هاي فـولادي به صدادرمي آمد وشامل يکسری زبانه از جنس فولادي بود که به طور افقی چيده شده بودنـد و فقط نتـهـا با فوت كردن به صـدا در مي آمدنـد . نتـها در سـاز ابداعـي بوشـمـان به صـورت كروماتيك و پشت سر هم قرار داشتند .
او درنامه ای به برادرش ساز ابداعي خودراچنين توصيف نمود : ابزاری اختراع کرده که بسيار جالب است. حدود دوازده سانت طول دارد و بيست ويک نت را توليد مي کند، تمامي حالات ديناميك واحساسي را اجرا می کند وقادربه نگهداشتن ارزش زمانی نتهابه هرميزان دلخواه می باشد . بوشمان با سـفرهاي زيـاد قابـليت هاي منـحصر به فرد هـارمونيكـا به مردم اروپا نشـان داد.
در سال هزار و هشتصد و بيست وشش ميلادی شخصی بنام ژوزف ريختر اختراع بوشمان را با اضافه کردن رديف دوم زبانه بالای اولين رديف ولی در جهت مخالف آن كامل نمود با ابداع ريختر تيغه هاي رديف پائين درهنگام که فوت كردن و تيغه هاي بالا هنگامی که هوا به داخل مكش مي شد‍ به صدا در می آمد.
در سال 1857 يك ساعت ساز آلماني به نام ماتيوس هوهـنر شروع به توليد و ساخت سازدهني به صورت حرفه اي نمود . او در آشـپزخانه منـزل خود به كمك همـسر و يك كارگـر توانست سالي 650 ساز دهني توليد كند و در سال 1924 كارخانه هوهنر توليد سازدهني كروماتيك را آغاز نمود. هوهنر از شهرت انواع فرمها ودسته جات موسيقي برای افزايش محبوبيتسازدهنی استفاده كرد.به عنوان مثال:مدل مرين بند (Marine Band) که معروفترين مدل ساز دهنی دياتونيك مي باشد نيز از روی نام دسته موزيک معروفی در آمريکا به سرپرستی فيليپ سوزا گرفته شده است . سوزا خودش روی جعبه ساز دهنی هوهنر را امضا مي کرد و اين جملات را می نوشت " ساز دهنی پايه و اساس زندگی موسيقيايي است ." خود او نيز يک مارش هيجان انگيز به نام جادوی ساز دهنی ساخت .هوهنر در سال 1902 ميلادی درگذشت .
كوچكي و صداي دلنشين اين ساز باعث شد كه به سرعت بين مردم به محبوبيت خوبي دست يابد . بيـشترين توجه به سـازدهني از طرف مهاجران اروپايي به آمريـكا صورت گرفـت. مردمـي كه از كودكي با موسيقي مانوس بودند درسرزمـين جديد خود به دنبال سازهايي بودند كه بتوانند با صداي آنها دوري از وطن و سختي هايي كه با آنها دست به گريبان بودند را فراموش كنند .
سازدهني به خاطرقابليتهاي منحصربه فرد خودعلاقه مندان زيادي بين آمريكاييهاخصوصأ كارگران سياه كه مردماني با استعداد بودند، پيدا كرد .نگاه پاك و كودكانه و گرايش زياد آنها به موسيقي باعث شدكه با استفاده ازسازهاي مستعمل اربابان سفيدخود دست به ابداع شيوه جديدي از موسيقي بزنند .در اين بين نوازندگان سياهپوست سازدهني با تأثير از محيط وصـداهاي اطراف خود از قبيل صداي جنگل، قطار ، جانوران و ... سبك جديد ي ابداع كردند .
همانطوركه سازدهني دراروپا جاي خود را دراركستر هاي بزرگ كلاسيك باز مي كردوآهنگسازان بيشتـربه قابليت ها وتأثير صداي دلنشين اين سـاز، پي مي بردنـد ، در آمريكا نيز سازدهني خصوصأ در سبكهاي جز ، بلوز . كانتري ، فولك و راك مورد استفاده قرار گرفت. به طوري كه در سال 1930 بيش از دو هزار اركستر سازدهني تأسيس شده بود . در نهايت در26 دسامبر سال 1965 سازدهني توسط شيرا ولي Schira Wally فضا نورد ، پاي را از كره زمين نيز فراتر نهاد

اطلاعات آگهی

لطفا هنگام تماس بگویید که آگهی را در تبلیغ رسانه دیده اید:)

  • آموزشگاه اوای جم
  • تهران /گیشا. کوچه دوم . پلاک 28 . واحد 8
  • 88240617
  • ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
  • بازدید از این آگهی 1591 بار